گوگل کراول

گوگل کراول چیست؟بر سئو چگونه تاثیر می‌گذارد؟

گوگل کراول چیست؟

گوگل کراول و یا در زبان فارسی”خزنده ی گوگل” وظیفه بررسی کردن صفحات و محتویات سایت شما را دارد. بدین گونه عمل می‌کند که سایت شما اعم از محتوا، لینک های داخلی و خارجی، نمای ظاهری سایت را بر اساس الگوریتم خاصی مورد تحلیل قرار می‌گیرند. و در صورت تایید به مرحله بعد یعنی ایندکس کردن صفحات منتقل و سایت در نتایج جستجو گوگل نمایان می‌شود.

گوگل کراول

برخی صاحبان سایت از تکنیک کلاه سیاه استفاده می‌کنند تا سایت خود را در نتایج گوگل نشان دهند. اما اگر گوگل کراول متوجه استفاده شدن از تکنیک کلاه سیاه شود، توسط گوگل جریمه می‌شوند. که رهایی از جریمه گوگل امکان پذیر نیست.

نحوه ی عملکرد گوگل کراول

گوگل کراول از طریق لینک ها و URL شناخته شده توسط لینک های دیگر، وارد سایت می‌شود و محتوا را بررسی می‌کند. اگر در محتوای خود لینکی را قرار داده باشید، گوگل کراول با برخورد به این لینک، از طریق آن به سایت دیگر هدایت و ان را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین برای افزایش سرعت بررسی کردن محتوا، لینکهای سایت را از از لحاظ معتبر بودن مورد بررسی قرار دهید.

اسپایدرهای موتورهای جستجو اگر در بررسی محتوا به مشکل برنخورند و مطالب دارای استانداردهای لازم باشند، به مرحله بعد یعنی Index کردن صفحات منتقل می‌شود. و بعد از ایندکس کردن با توجه به کیفیت محتوا و عوامل دیگر سایت به رتبه بندی می‌پردازد. و باتوجه به رتبه ی سایت، جایگاهش در نتایج جستجو مشخص می‌شود.

 

عوامل موثر بر گوگل کراول

نام دامنه:

دامنه هایی که از کلمات کلیدی استفاده شده است، مورد توجه گوگل کراول قرار می‌گیرند. و همچنین، هرچه رتبه دامنه سایت بالا باشد، بیشتر مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

بک لینک:

از عوامل موثر در سئو، که کمک شایانی در بالا امدن رتبه سایت دارد، بک لینک است. برای تحقق این امر، سعی کنید از سایت های معتبر به تعداد کافی بک لینک قرار دهید.

لینک داخلی:

زمانی که شما از لینک داخلی در محتوای خود استفاده می‌کنید، کاربر با کلیک بر روی لینک وارد سایت دیگر می‌شود. این امر موجب افزایش حضور کاربران در سایت و کاهش نرخ پرش می‌شود. پس از تاثیر لینک داخلی در سئو سایت غافل نشوید که رتبه بالایی را بدست آورید. و در تولین نتایج گوگل قرار گیرید.

محتوای سایت:

یکی از عوامل مهمی که باید در تولید محتوا رعایت شود، عدم استفاده از محتوای کپی به شمار می‌رود. و اگر گوگل کراول در آنالیز محتوای سایت با مطالب کپی شده بربخورد، بررسی شکست می‌خورد و رتبه غیر قابل توجه ای را کسب می‌کنید. بنابراین، نکات و استانداردهای لازم در جهت تقویت محتوای سایت خود رعایت کنید. یکی از بهترین ابزارها در تشخیص کپی بودن یا نبودن محتوا، سایت Dupli Checker که استفاده از ان رایگان است، به شمار می‌رود.

متا تگ ها:

استفاده از متا تگ ها، اطلاعاتی را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهند که در بهترین حالت ممکن به اهداف و اطلاعات سایت دسترسی پیدا وراحت تر صفحات و محتویات سایت را بررسی و ایندکس می‌کنند.

نحوه ی مطلع شدن از ایندکس صفحات

زمانی  که شما URL سایت خود را کامل و درست در سایت، Google Search Console وارد کنید، می‌توانید به گزارشی از ایندکس شدن صفحات خود در قسمت URL Inspector دست یابید.

یکی دیگر از ابزارهای گوگل، Fetch هست. که در مشاهده وضعیت صفحات خود بعد از بررسی شدن توسط گوگل کراول، مفید واقع شده است. یعنی شما از نتیجه صفحات خود، می‌توانید به وضعیت ایندکس شدن صفحات خود دسترسی پیدا کنید. مثلا صفحات سایت به طور کامل و درست نمایش داده می‌شوند و یا خیر.

نحوه ی معرفی کردن صفحات قدیمی به گوگل کراول

صفحات قدیمی یک سایت تا زمانی وجود دارند، که هنوز توسط گوگل خزیده می‌شوند. بدین صورت که گوگل کراول با بررسی سایت و صفحات قدیمی، اطلاعات پایه ایندکس خود را دائما بروزرسانی می‌کند. بنابراین، برای اینکه در خزیده شدن صفحات شما مشکلی پیش نیاید، از وضعیت ۴۰۴ در صفحات قدیمی خود استفاده نکنید.

تاثیر علامت گذاری در گوگل کراول

زمانی که وب سایت خود را به درستی و با رعایت نکات، علامت گذاری کنید، گوگل کراول بهتر سایت را بررسی می‌کند. در واقع با علامت گذاری، سایت را برای اسپایدرهای موتورهای جستجو، در اماده ترین حالت ممکن برای بررسی سایت قرار می‌دهید. همچنین در بررسی به کدهای گنگ و غیر قابل تشخیص برخورد نمی‌کنند و باعت افزایش ارزش سایت نیز می‌شود.

گوگل کراول برای سایتهای با ارزش و باکیفیت اهمیت خاصی قائل می‌شود. و به سایتهایی که در وسط راه ایندکس ممکن است به باگ برخورد کنند، اهمیتی نمی‌دهد و رتبه سایت کاهش پیدا می‌کند.

در واقع شما با علامت گذاری، راه را برای گوگل کراول و بررسی هموار می‌سازید. اما همانطور که استفاده از علامت گذاری مزیت هایی دارد، اگر از کد های اشتباه استفاده کنید و فرایند علامت گذاری به درستی طی نشود، منجر به شکست سایت می‌شود.

اطلاعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرند

  • آدرس های اینترنتی

شامل URL و کلمات کلیدی و ادرس سایت

  • برچسب های عنوان صفحه

  • داده های خیل بزرگ

این داده ها شامل توضیحات، نشانه گذاری اسکیما و یا اطلاعات ساختار یافته و کلمات کلیدی می‌شود.

خطاهای کراول

خطای Site

خطای سایت زمانی رخ می‌دهد که گوگل کراول امکان دسترسی به سایت را نداشته و نتوانسته سایت را بررسی کند. عوامل زیادی باعث بروز چنین اخطاری میشود که به چند مورد از آنها در ادامه مقاله می‌پردازیم.

  • خطای DNS

اسپایدر های موتور های جستجو قبل از اینکه به سایت شما دسترسی پیدا کنند، به DNS سایت متصل می‌شوند. و در صورت بروز مشکل خطای سایت را نمایان می‌کنند.

  • خطای سرور

این خطا ممکن است زمانی بروز پیدا کند که تعداد بازیدکنندگان سایت شما بالا است اما سایت قادر به پاسخگویی آنها نیست. و یا ممکن است زمان درخواست “request time”‘ شما به پایان رسیده باشد.

  • خطای Robots.txt

شما در فایل Robots.txt سایت خود، صفحاتی که نمی‌خواهید ایندکس شوند را مشخص می‌کنید. مشکل زمانی رخ می‌دهد که گوگل کراول امکان دسترسی به این فایل را نداشته باشد. بررسی را تا زمانی به تعویق می اندازد که امکان دسترسی به این فایل وجو داشته باشد. بنابراین، از اینکه امکان دسترسی توسط گوگل کراول به این فایل وجود داشته باشد را بررسی و اطمینان حاصل را کسب کنید.

خطای URL

خطای URL مربوط به بخشی از سایت و محدود به برخی از صفحات می‌شود. در ادامه به بررسی عوامل موثر در بوجود امدن این خطا پرداخته ایم.

  • خطاهای URL مخصوص موبایل

این خطا مخصوصا خطاهایی در بخشی از صفحات شما در تلفن همراه بوده است. برای رفع این مشکل سایت خود را علاوه بر بهینه کردن برای سیستم و کامپیوتر، برای تلفن همراه نیز بهینه کنید.

  • خطاهای بدافزار

این خطا زمانی رخ می‌دهد که گوگل کراول به بدافزاری در URL سایت بر بخورد.

  • خطاهای اخبار گوگل

 

مدت زمان کراول شدن یک سایت

سایت هایی که دیر به دیر اپدیت و بروزرسانی می‌شوند، دیر به دیر هم خزیده و بررسی می‌شوند. برای پی بردن به اهمیت خزیده شدن توسط گوگل کراول به اعداد و ارقام توجه کنید. به طور مثال ممکن است گوگل کراول سایت جدید را هر۴ روز یکبار مورد بررسی قرار دهد. و همچنین پیش آمده است یک  سایت را حتی بعد از گذشت چند هفته باز هم مورد بررسی قرار نداده است. این ارقام نشان می‌دهد که گوگل کراول وقت خود را صرف بررسی سایت های باارزش و با کیفیت می‌کند و سراغ سایتهایی که باگ دارند، نمیاد. بنابراین در وهله اول ارتقاء کیفیت سایت برای شما باید در بالاترین اولویت قرار گیرد.

با توجه به مستندات خود گوگل، عواملی مثل سئو و بی عیب بودن برنامه نویسی سایت در مدت زمان کراول شدن توسط گوگل کراول تاثیر بسزایی دارد.

کلام اخر:

افزایش بررسی کردن محتوا و سایت توسط گوگل کراول بهترین روش برای بدست اوردن رتبه بالا و ارتقاء سئو سایت به شمار می‌رود. اگر سایت با خطای کراول مواجه شد حتما این خطا را پیگیری و رفعش کنید. چرا که در صورت عدم رفع خطا با افت شدید رتبه سایت مواجه می‌شوید. و جایگاه خود را در نتایج اول گوگل از دست می‌دهید.
شرکت دیجیتال مارکتینگ نوین بین آماده ارائه خدمات حرفه ای در زمینه تولید محتوا، سئو ، طراحی وب سایت و…در استان کرمان و اکثر نقاط ایران می باشد.

درخواست مشاوره رایگان

جهت درخواست مشاوره رایگان شماره موبایل خود را وارد نمائید تا کارشناسان دیجیتال مارکتنیگ در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نوشته ها
خدمات